PASSION CHEESECAKE (MJÖLKFRI)

Cheesecake är och kommer alltid vara det godaste jag vet haha! Äter alltid det på café! Dock så tål jag det inte då jag är allergisk mot mjölk så magen får alltid lida efteråt (men ibland är det värt haha).
Ja hursom så är det lite bökigt och tar rätt lång tid att göra själv. Jag har gjort det två gånger tidigare då resultatet inte blev så lyckat. Igår var regnigt så jag passade på att lägga ner tid på bak. Och denna gång blev den perfekt!
Hittade dessutom mjölkfri cream cheese gjord på soja på Ica teg så passade på. 
Letat efter detta typ på alla ica i umeå men nu hade teg fått in det, bäst!
Om ni tål mjölk eller bara är laktosintoleranta så är det bara att byta ut produkterna mot mjölkprodukter/laktosfria!!
 
 
 

Botten av kex
225 g digistivekex
75 g pepparkakor (ska vara 300 g kex så går att fördela hur man vill)
150 g (mjölkfritt) margarin
 
Fyllningen
600 g soja cream cheese (eller vanlig)
2,5 dl kvarg  <--- OM DU TÅL MJÖLK. UTESLUT ALLTSÅ DE TRE INGREDIENSERNA NEDAN ISÅFALL
1 dl vaniljsås alpro soja
1 dl tjock naturell sojayoghurt
0,5 dl vanilj soja yoghurt  DEN MJÖLKFRIA VARIANTEN SKA DÅ UTESLUTA KVARGEN
1 dl socker
1 dl maizena majsstärkelse
3 ägg
200 g vitchoklad (kan uteslutas, det gjorde jag)
10-15 st passionsfrukter 
Frukt eller bär till garnering
 
  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Mixa kexen till fina smulor
  3. Smält smöret och blanda ihop med smulorna
  4. Tryck ut blandningen i botten av en springform (24 cm i diameter)
  5. Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i 10 minuter och låt svalna.
  6. Vispa cream cheese med kvarg/vaniljsås, soja yoghurt, soja vaniljyoghurt krämigt och slätt
  7. Blanda ner sockret samt majsstärkelsen
  8. Rör även ner äggen, ett i taget
  9. Dela passionsfrukterna och skrapa ur fruktköttet. Ta vara på saften genom att sila fruktköttet. Tryck med en sked många gånger tills all saft är urkramad. Behövs ca 1,5 dl saft. Om det blir för lite kan man komplettera med lite apelsinjuice. TIPS! Spara kärnorna till garnering! 
  10. Blanda i passionsfrukssaften i smeten.
  11. Smält vitchokladen i ett vattenbad och blanda i smeten(Skippa detta steg om du ej vill ha vit choklad)
  12. Häll smeten över kexbottenen som nu ska vara sval.
  13. Grädda i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Om kakan blivit gyllenbrun innan gräddningen är klar kan man täcka den med alliminium folie resten av gräddningstiden. Detta behövde dock inte jag göra!
  14. Stäng av ugnen men låt kakan vara kvar i ytterligare 30 minuter på eftervärmen. 
  15. Kyl kakan, servera den kall och garnera med exotisk frukt eller bär!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Gaah Madde det här måste jag prova! Tål inte heller mjölk, tack för receptet! ;D

Svar: Vad kul! gör det:D
maddeastrom.blogg.se

2013-07-30 @ 13:00:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback